Pembelajaran berasaskan pemikiran.
1. Pelajar diajar untuk berfikir selain memahami kandungan pembelajaran.
2. 'Habits of Mind' perlu selalu dipaktikkan supaya kemahiran berfikir sentiasa wujud dalam persekitaran pembelajaran.
3. Aktiviti berkumpulan mementingkan situasi mendengar dengan hormat untuk kefahaman.
Ciri-ciri mendengar dengan hormat untuk kefahaman.
1. Berhenti apabila
seseorang sedang berkata-kata sehingga selesai.
2. Parafrasa apa yang
dikatakan rakan kamu.
3. Tanya lebih lanjut
tentang apa yang dikatakan rakan kamu.
4. Beri isyarat penerimaan secara
lisan dan bukan lisan (seperti mengangguk kepala).My CGQ :
How to increase my computer and technological skills and at the same time I can deliver the Physics content in the right and attractive way?
Answer week 7
Perjalanan menuntut ilmu telah sampai kepertengahan masa. Matlamat untuk
menjawab persoalan besar yang telah saya wujudkan pada minggu pertama semakin
terjawab. Saya telah menemukan salah satu kaedah pengajaran yang menggunakan ‘alat’
teknologi bagi menjadikan pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih
menyeronokkan iaitu Kaedah Pengajaran Interaktif. Sebelum ini saya sering
mendengar kaedah ini, dan pada fikiran dan saya kaedah ini hanya tertumpu
apabila kita mengajar menggunakan alat teknologi dan persembahan menggunakan
Software Mikrosoft Office Power Point, Video sendiri atau yang dimuat turun
daripada Youtube.
Tapi kali ini saya telah diperkenalkan dengan alat yang
berfungsi di atas talian seperti Web 2.0 bagi menyelesaikan beberapa masalah
dalam pengajaran dan pembelajaran seperti komunikasi, kolaborasi dan kreativiti.
Saya mengharapkan apabila saya dapat melaksanakan dan mempraktikkan pendekatan
ini, saya akan dapat menambah nilai dalam proses pengajaran dan pembelajaran di
dalam kelas saya selain hanya mengetahui akan kewujudannya.
No comments:
Post a Comment