TEACHING BASED
LEARNING (TBL)
KEMAHIRAN BERFIKIR
“Berfikir merupakan satu
proses mental yang memerlukan individu menggabungjalinkan pengetahuan,
kemahiran dan sikap yang ada pada dirinya bagi membolehkannya memahami dan mencorak alam sekeliling.”
Sumber :
SPESIFIKASI KURIKULUM
FIZIK TINGKATAN 4
Bahagian Pembangunan Kurikulum
Kementerian Pelajaran Malaysia, 2012
Selepas tamat
kuliah hari ini, aku mula menyedari bahawa banyak perkara pokok yang semakin
pudar dalam minda sedar ini….
Terutama tujuan utama pdp itu
sendiri jika berpandukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu pendidikan
bertujuan untuk melahirkan
insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani mengikut acuan yang telah disediakan oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia.
Apabila kami
para guru dimomok-momokkan dengan ‘Key Performance Indicator (KPI)’ dan
matlamat untuk mencapai gred purata matapelajaran (GPS) yang baik, maka pada
akhirnya seolah-olah guru tiada pilihan selain menjadikan semua pelajar sebagai
pelajar yang cemerlang dalam peperiksaan awam….
Kita sendiri
seolah-olah menidakkan potensi pelajar tersebut dengan menghadkan banyak
aktiviti pelajar. Masteri learning bukan perkara penting pada kita. ‘Cooperative
learning’ pun seakan hilang dalam jadual aktiviti apatah lagi mencuba strategi
pengajaran yang agak berbeza…seperti TBL dan PBL.
No comments:
Post a Comment